יום ראשון, 14 בנובמבר 2010

יסודות ביולוגיים - 14/11 - נוירואנטומיה, המשך



14/11

שק' 110:
אפידורל – מתחת לדורה.
חוט השדרה הוא התחנה הסופית לשליטה על תנועות השרירים. רק אם השריר יקבל פקודה מחוט השדרה הוא יתכווץ.
חוט השדרה מקבל אינפורמציה מהגוף, מפני העור, וזה מעלה בנו את תחושות הגוף – התחושות הסומטוסנסוריות, ומשם הם עוברות אל המוח.
חוט השדרה שולט גם על המערכת האוטונומית.

שק'111:
בין כל חוליה לשניה (יש 31 חוליות) יוצא זוג עצבים. עצבים אלה נקראים עצבים ספינאליים (spinal) בסה"כ העצבים מעצבבים את האזורים השונים של הגף – עור, שרירים. העצבוב גם מפעיל את השרירים, וגם מקבל מהם אינפורמציה.

שק' 113:
בחוט השדרה מבנה דמוי פרפר – (בשקופית צבעו דווקא את המיילין בצבע כהה, ואת גופי התאים בבהיר, ההפך ממה שעושים בד"כ), מה שרואים בבהיר אלה גופי התאים, ומסביבם האקסונים העושלים ויורדים מאותם נויונים אל המח ואל הגוף.
דורסלי- לכיוון הגב. הבליטה באזור הדורסלי נקראת הקרן הדורסלית,
וונטרלי – לכיוון הבטן – הקרן הוונטרלית.
במרכז חוט השדרה עובר הסנטרל קנאל – חלל שעובר לאורך כל חוט השדרה – שריד של התעלה הneural tube האמבריולוגי, והוא ממשיך את החדרים ומלא בcsf.

שק' 114:
בעור יש מבנים רבים – אלו סוגים שונים של חיישנים – למגע חזק, חלש, לוויברציה- כל החיישנים האלה מעבירים אינפורמציה של מגע, יש גם חיישנים לטמפרטורה, לכאב – כולם מעבירים אינפורמציה אל המח.
החיישנים בעור נמצאים בקצוות של שלוחות של נוירונים יוניפולריים – מהתא יוצאת שלוחה אחת בלבד שמתפצלת מייד ל2 – חצי אחד עולה לכיוון העור – לכיוון הפריפריה, והחצי השני עולה אל חוט השדרה.
איפה נמצא הנוירון היוניפולרי?
בצבר תאים (או: גנגליון) שמצוי סמוך לאותו פתח בין החוליות.
Dorsal root ganalion cells – אלומת האקסונים שנכנסת לתוך חוט השדרה ומובילה אינפורמציה סומטוסנסורית אל חוט השדרה. אקסונים אלה נכנסים אל החלק הדורסלי של חוט השדרה. (שק' 112).
כמו כן, באזור הוונטרלי של חוט השדרה יש אלומת אקסונים שיוצאת מאותו פתח בי החוליות ונשלחת את השרירים של הגוף. אלה הם האקסונים שמפעילים את השרירים. נוירונים אלה נקראים motor neuron, מוטו נוירונים.

שק' 115:
האינפורמציה הסנסורית מגיעה דרך השלוחה הפריפריאלית וממשיכה אל השלוחה המרכזית שסמוכה לחוט השדרה ומגיעה לקרן הדורסלית, שם התפצלות אחת עושה סינפסה על חוט השדרה עצמו, וההתפצלות השניה עולה ישירות אל המח.

שקופית 116 –
סרטון על אינפורמציה סומטוסנסורית שמגיעה אל חוט השדרה.


המערכת האוטונומית
אחת הפעולות החשובות של המוח היא לווסת את האיברים הפנימיים כדי לשלוט על הסביבה הפנימית של הגוף. המערכת האוטונומית היא זאת ששולטת על האיברים הפנימיים, בעיקר על ידי שליטה על שרירים חלקים – שליטים מיוחדים שמקיפים את רב האיברים הפנימיים ויכולים לשלוט ולווסת אותם (במערכות כמו: נשימה, הפרשה, כלי דם, עיכול). רב הפעילות של המערכת מבוקר בצורה בלתי מודעת – כמעט אוטומטית, אין לנו שליטה רצונית על זה.

המערכת האוטונומית מתחלקת ל2:
  1. המערכת הסימפטטית – מצבי חירום. Fight / flight/.
  2. המערכת הפרה – סימפטטית

שק' 118 – 119:
המערכת הסימפטטית -
  • הזרמת אנרגיה זמינה למערכות שצריכות לפעול – כמו שרירים. הפעלת הלב וכלי הדם בצורה מוגברת.
  • יכולה להפעיל שרירים חלקים שנמצאים בשורש השערות – מוביל לסימור של השיער. שריד משלבים באבולוציה בהם אבותינו ניסו להגדיל את שטח הפנים שלהם כדי להראות גדולים ומאיימים.
  • האטת תהליכים שאינם נחוצים כרגע – גדילה, בניית עצמות, מערכת החיסון (לכן חולים כשנלחצים?)
הפעלת המערכת הסימפטטית תלויה בהפעלת נוירונים בחלק המדיאלי של חוט השדרה, שמקבלים אינפורמציה מאקסונים שמגיעים מהמח. הנוירונים בחוט השדרה שולחים אקסון שעושה סינפסה בצבר תאים – הגנגליונים הסימפטטים, שנמצאים בשרשרת ארוכה של צברי נוירונים, סמוך לחוט הדרה, לאורכו (אך לא בתוכו).הנוירונים בחוט השדרה ששלוחים את האקסון אל הגנגליון נקראים נוירונים פרה- גנגליונים.
אז בא גנגליון ושולח אקסון אל איבר המטרה בגוף. נורונים אלה הם נוירונים פוסט- גנגליונים, והם עושים סינפסה עם איבר המטרה – למשל: שרירים חלקים.
נויר אפינפרין – הטרנסמיטור שמשתחר המערכת הסימפטטית ומשפיע על תאי המטרה.
הנוירונים של המערכת הסימפטטית מעצבבים גם את בלוטת יותרת הכליה או האדרנל, וכאשר מגיעה המסר משתחרר מבלוטה זו אל הדם אדרנלין.

(להבדיל ממערכת הקורטיזול משיעור שעבר. שתיהם קשורים למצבי לחץ, המערכת הסימפטטית עובדת הרבה יותר מהר. הקורטיזול מגיעה בשלב יותר מאוחר, והשפעתו יותר גלובלית ויותר ארוכת טווח. שתי המערכות עובדות במקביל ומחזקות זו את זו).

המערכת הפרה סימפטטית
שק' 120:
פועלת בעיתות מנוחה rest and digest :) עובדת באופן מנוגד למערכת הסימפטטית.
אחראית לאגירת אנרגיה והפעלת המערכות הפנימיות בזמני מנוחה.
גם כאן יש פרה גנגליונים, שמעצבבים גנגליוניים בפריפריה, ותאים פוסט גנגליוניים שנשלחים לתאי המטרה.
בשונה מהמערכת הסימפטטית, התאים לא פרושים לאורך חוט השדרה, אלא בשתי אזורים:
  1. גזע המח – עצבים קרניאליים (למשל: עצב הוואגוס)
  2. בקצה התחתון ביותר של חוט השדרה (-שולטים על הפרשות, איברי רביה..)
הגנגליונים במערכת הפרה סימפטטית מאד קרובים אל תא המטרה, והאקסונים לעברי המטרה.
הנוירוטרנסמיטור המופרש באברים הפנימיים ומתווך את הפעולה של המערכת הפרה סימפטטית, הוא אצטיל כולין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה