יום רביעי, 3 בנובמבר 2010

סטטיסטיקה - תרגיל 3/11


סטטיסטיקה תרגול

3/11
תרגיל (התרגיל שהוגש עכשיו)

שאלה 4
  • ברגע שעוברים בהיסטוגרמה למחלקותאנחנו לא יודעים מה הפיזור בתוך המחלקות.
  • א"א להניח שהערכים מתפזרים באופן שווה בין המחלקות.
  • לכן לוקחים את המקרים הקיצונייםנעשה ממוצע של הערכים הכי קטנים ושל הערכים הכי גדוליםזהו הטווח.

חישוב חציון במחלקות:
  • אנחנו מניחים שהערכים מתפזרים באופן שווה לאורך המחלקה.
העיקרון:
  1. נחפש באיזו מחלקה נמצא החציון:
    נמצא את ונחלק אותו ב-2. (אם לא זוגי נקבל ערך לא שלם).
    נבדוק באיזו מחלקה נמצא האיבר הn/2.
  2. נחפש את התצפית בתוך המחלקה.
    (איזה מספר איבר מתוך כמה איברים במחלקה?)ֿ
  3. נחפש את הערך היחסי בתוך המחלקה.
    (מה הערך היחסי ש"תופסהשטח מתחילת המחלקה ועד לחציוןמתוך הרוחב של כל המחלקה?)
    --> אנחנו מניחים שהערכים התפזרים באופן שווה לאורך המחלקה!
  4. נוסיף את הרוחב עד החציוןהתוך התחלקהלרוחב של כל המחלקות עד למחלקה בה נמצא החציון.

חציון
-סולמות סדר ומעלה.
-מצמצם את סכום הטעויות המוחלטות.

ממוצע
הכי נפוץ.
סכום האיבריםמחולקים במספר התצפיות.
  • סולם רווח ומעלה.
  • הכי רגיש לערכים קיצוניים.
  • מצמצם את סכום ריבועי הסטיות.
  • סכום הסטיות ממנו = 0.

אלו מדדים מרכזיים
הדגמה לבעייתיות במדדים אלוהסטטיטיקאי שטבע בבריכה שעומקה הממוצע80 ס"מ.
כדי להתמודד עם הבעייתיות יש לנו מדדי פיזור.

מדדי פיזור: (מדד להומוגניות הטרוגניות של הערכים)

  • אחוז הטעויות
  • גודל הסטיה המקסימלית (יעיל כשחשוב שלא יהיו סטיות)
  • טווח – ההפרש בין התצפית הגבוהה ביותר לתצפית הנמוכה ביותר
  • טווח בין רבעוני – פער בין התצפית האחרונה ברבעון הראשון לבין התצפית האחרונה ברבעון השלישי.
    עד כאן מדדי פיזור אזוטריים ולא מועילים בד"כ.
    יותר חשוב:

  • ממוצע הסטיות המוחלט (מהמדד המרכזי) – משאיר אותנו בסקאלה של הערכים
  • ממוצע ריבועי הסטיות (מהמדד המרכזי) – מעביר אותנו לסקלה אחרתיותר קשה להבין.
  • שונות – ממוצע ריבועי הסטיות – אבל במקרה בו המדד המרכזי הואממוצע (ולא מדד אחר!) - מדד שנותן משקל גדול לתצפיות קיצוניות(בגלל ההעלאה בריבוע).
  • סטיית תקן – שורש של שונות (מטרת המדד היא להחזיר את הערכים של שונות לסקאלה של התפיות המקוריותכדי שיהיה קל יותר להבין את הערכים).


חישוב טווח בין רבעוני במחלקות – כמו בחציוןאבל במקום לחפש n/2 נחפשn/4 and 3n/4.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה