יום שלישי, 20 במרץ 2012

פילוסופיה של המדע - תרגול 1



מבוא לפילוסופיה של המדע – תרגול

תרגול 1 – 20-03-2012

בדיקת התרגיל -
בודק קריאה והבנה של הטקסט.
הבנה של מבנה הטקסט, הבניה שלו – איך הוא בנוי, מה הטענה המרכזית.
תשובות קצרות ומנומקות היטב.
הקפדה על מושגים – אם נלמדו בשיעור או בתרגול.
אם השקענו אבל לא הבנו הכי טוב אז נקבל ב'.
קון – יש ספר שלו שצריך לקרוא עד אחרי פסח.

איך מגישים תרגיל? מודפס.
התא שלו הוא: שחר נהרי, גוש 5, קומה 5, תא 17. או בשיעור עצמו.
שעת הקבלה – לפני השיעור, יש לתאם מראש.

רציונליות
נושא עקרוני במסגרת של הקורס. רב השאלות במבחן יתייחסו לרציונליות.
האם עיקרון הוא רציונלי? זה תלוי בסוג הרציונליות עליה אנחנו מדברים, ובמטרתה.

שני סוגי רציונליות:
  1. אינסטרומנטלית (בה נתמקד בקורס) – ההתאמה בין האמצעי למטרה: האם האמצעי משרת את המטרה שלי?
  2. ביקורתית / אפיסטמית – האם ההאמנות מוצדקות או לא?
    1 איזה נימוקים יש לי להאמין באיקס?
    2 האם הנימוקים שלי טובים?
    נימוקים לדוגמא – כך לימדו אותי בבי"ס, כך כתוב בזוהר הקדוש, אח שלי אמר לי, עשו ניסוי, כתבו בעיתון... שואלים אלו מהנימוקים טובים או לא, ומתי. מתי נכון להסתמך על מומחה? מה המקום של ניסיון? פתיחות לביקורת (האם אפשר לערער על הנימוק "כך אמר אלוהים"?)

מהי רציונליות?
פילוסופיה של המדע זה תחום שמאד קרוב לאפיסטמולוגיה – תורת ההכרה .
רציונליות היא תחום מאד רחב, מושג שמשמש בהמון מקומות.

הקורס יתן גם סקירה של התחום וגם מבט ביקורתי עליו. מסגרת הקורס היא בעיקר סביב רציונליות אינסטרומנטלית.

יש טענה שאם משנים מספיק את ההאמנות אפשר להצדיק כל פעולה. יש ויכוח עד כמה יש מקום להפריד בין רצינליות אינסטרומנטלית וביקרותית.
אני יודע שאיני יודע", יש לי האמנות אבל אני לא יודע איך להצדיק אותן. זה המקום היותר פילוסופי.

משחק חשיבה: האם יכול להיות מישהו רציונלי רק מאחת הבחינות ולא מהשניה?
רציונלי מבחינה ביקורתית, אך לא מבחינה אינסטרומנטלית:
-מי שמשחק בלוטו כדי להרוויח כסף. (אני מבין מה הסיכויים ואיך זה עובד, אבל בכל זאת משחק).
-מי שיודע איך להתנהג אבל לא עושה את זה – למשל: אני יודע שכדאי לדבר יפה וברוגע כדי לשכנע מישהו, אבל בסופו של דבר אני צועק עליו.
רציונלי מבחינה אינסטרומנטלית, אך לא מבחינה ביקורתית:



המאמר של ג'ארווי ואגסי -

השאלה: למה מי שזורע לוחש לחשים?
בסוף רואים שהטענה היא שאי אפשר לדבר על הדברים בנפרד – הפעולה היא פעולה אחת, אי אפשר להפריד בין הזריעה לבין הלחישה, כשם שבדוגמא של החיסון לאבעבועות שחורות לא היו בעבר האמצעים להפריד בין החיסון (שהיום נגדיר כרציונלי) לבין הדם. מבחינת זה שזרע ולחש הזריעה והקסם היו אחד.
ג'ארווי ואגסי מבחינים בין:
רציונליות במובן חלש – אינסטרומנטלית
רציונליות במובן החזק – ביקורתית


קסם
דת
מדע
פרייזר
רציונלי (קוסמולוגיה)
לא רציונלית
רציונלי (קוסמולוגיה)
ביטי
אי רציונלי – פונקציה סימבולית

רציונלי
ג'ארווי ואגסי




ביטי מפריד בין רציונליות סימבולית לרציונליות אינסטרומנטלית.
ג'ארווי ואגסי מציגים את גישתו של ביטי לקסם כמשהו שאינו רציונלי.
עמוד 27, פסקה שניה: לפי זה, מה שקוסם עושה הוא אירציונלי.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה