יום שלישי, 1 בינואר 2013

פסיכותרפיה - תהליכים ותוצאות - שיעור 11


שיעור 11 – 1.1.2013

פרזנטציה ותגובה של יונתן.

המחקר של סליגמן -
מאמר משפיע – צוטט מעל 1600 פעמים.

מי נדגם?
  • קוראים של CR – יודעי קרוא וכתוב, צרכנים 'טובים' – יכול להעיד על חשיבה ביקורתית מסויימת, (יש שאלה של תוקף חיצוני – הכללה לכלל האוכלוסיה)
  • לסליגמן יש האינטרס של עצמו – הוא פרסם ספר על מה אפשר ומה אי אפשר לשנות (הפרעות אכילה – לא, הפרעות בתפקוד מיני, הפרעות מצב רוח, חרדה – כן). הוא פרסם את המאמר ומיד אח"כ פרסם את מועמודתו לנשיאות הAPA. הוא הלך לקראת השדה במאמר – והשדה הם רבים מהמצביעים לנשיאות הAPA. נשמע כמו טיפוס מתוחכם ומניפולטיבי משהו.

הטענות של סליגמן – (ולמה הן טענות גרועות)
  • אין הטיה במדגם – דיברנו על זה
  • משך הטיפול – ייתכן שאלו שלא היו מרוצים נשרו קודם + יש את העניין של הדיסוננס הקוגניטיבי (ככל שנשארו יותר זמן הם היו יותר מרוצים)
  • המטפלים מתקנים את עצמם – הטענה שיותר תיקון עצמי זה יותר טוב היא לא בהכרח נכונה. יש ממצאים סותרים (למשל, מחקר שאומר שככל שהמטפל משנה את הכיוון שלו יותר הטיפול פחות מצליח. יש גם ממצאים שמראים שחזרה על אותו דבר יכולה גם היא להזיק, וגם מחקרים שמראים שזה לא משנה)
  • נטיה לכלול גם מקרים שמתחת לרף – מנפח את קבוצת ההצלחה בלי קבוצת ביקורת
  • הכל לפי דיווח עצמי
  • האם צריך קבוצת ביקורת?

השלכות
סליגמן חולל השפעה גדולה כשהוא דיבר על הצורך להכניס efficacy studies ולא רק effectiveness studies.

Lars, Nilson et al 2004 החליטו לבדוק ברצינות את מה שסליגמן בדק, ע"י העברת מדד הCR (רטרוספקטיבי) יחד עם מדדים אחרים (פרוספקטיביים). מצאו תוצאות די שונות. (במצגת). מה שחשוב הוא שנמצאו הטיות לטובת הטיפול במחקר רטרוספקטיבי מול פרוספקטיבי (עד פי 2 גודל אפקט!). נוסף לכך, האפקט בCR נמצא לינארי, לעומת אפקט עם צורה אחרת לגמרי במחקרים אחרים – עד 7 פגישות כ50% מהשיפור, מעל 30 פגישות השיפור מאד מאד מתון.

שבוע הבא אין שיעור, בשבוע אחרי – שיעור כפול. לעוד שבועיים צריך להגיש 2 מטלות (אפשר להגיש אחת כל שבוע אם רוצים).

Hollon מה שמבדיל בין פסיכולוגים לבין מטפלים אחרים הוא המחייבות למדע ועוד משהו.

זה הוביל למטא-אנליזה שנעשתה אחרי הCR – עשו מחקר שדה בלי קבוצת ביקורת בתחנות לבריאות הנפש בכל מיני מקומות והשוו בין גודלי אפקט בשדה ובמעבדה, ונמצא שבדרך כלל יש בשדה אפקטים דומים ולפעמים קטנים יותר אבל עדין יש אפקטים די מכובדים שנמצאים בשדה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה