יום שלישי, 1 בינואר 2013

ויסות עצמי - שיעור 11: ADHD המשך


שיעור 11 – 1.1.2013!

המשך ADHD

לADHD יש המון תסמונות ותופעות עם קומורבידיות:
  • קשיים משפחתיים, אקדמיים, חברתיים, התנהגותיים
  • הפרעות בשינה
  • הפרעות מצב רוח
  • הפרעות שימוש בחומרים
  • עד כדי כך שיש אמירה שADHD היא הפרעה קומורבידית.
לא לגמרי ברור מה זה קומורביודיות. אינטואטיבית ההנחה היא שיש גורם סיכון משותף לADHD ולעוד הפרעות, אבל יש גם אפשרויות אחרות: שאדה"ד גורם להפרעה אחרת או להפך, או שיש הפרעה שלישית שגורמת לשניהן, או שאין קשר אבל הן נוטות להופיע יחד (למשל, אם לאדם יש נטיה מוקדמת לפתח הפרעות, כמו נטיה מוקדמת לפתח אלרגיות [לדברים שונים לחלוטין!]. יתכן גם שיש תתי קבוצות בתוך ADHD – כאשר לחמורות יותר יש יותר קומורבידיות.

הפרעות למידה LD
יש די הרבה חפיפה בין ADHD והפרעות למידה: הפרעות קריאה, הפרעות מתמטיקה. אלו הפרעות נוירו-קוגניטיביות. זה הופך את הדיאגנוזה של ADHD לקשה, כי זו הפרעה עמומה, עכורה. נוסף לכל גם הפרעות למידה קשה לאבחן, וכן: הפרעת קשב היא תמיד חלק מהפרעת למידה.

הקומורבידיות מעלה שאלות:
  • אולי הסבל כתוצאה מהפרעת למידה יוצר תסכול, התנהגות של הפרעה וחוסר קשב (לכל הפחות חוסר קשב)
  • אופציה אחרת: ADHD מפריע ללמוד ומייצר הפרעת למידה
  • אופציה שלישית: יש תת קבוצה של ילדים עם הפרעות למידה ובנוסף גם ADHD, וכשזה קורה נוצרת תמונת סימפטומים יותר חמורה עם השלכות יותר קשות עבור הילד.

צורה אחת לחפש תת קבוצה כזאת היא מחקר שבדקה מבחנים נוירופסיכולוגיים לשתי קבוצות:
  • ADHD – הם השיגו תוצאות די גרועות
  • ADHD + הפרעות קריאה - הם הצליחו הרבה פחות
מחקר מוזר, למה אין קבוצה עם הפרעות קריאה לבד?
יש עוד מחקרים שבודקים את שתי ההפרעות האלה ומוצאום דפוסים דומים:
  • יכולת זיכרון – מצאו שכאשר יש יותר הפרעות היכולת יותר נמוכה (מי היה מאמין?)
  • יש גם מחקרים שלא מצאו ליקויים נוירו-קוגניטיביים על ילדים עם הסוג המשולב
  • כל המחקרים הם על בנים בגילאי בית הספר, כך שחסרה המון אינפורמציה
  • הממצאים האלה מעניינים בעצמם כי הם רומזים על כל מיני כיווני מחקר, אבל אם רוצים ליישם אותן זה בעייתי.

--פרזנטציה של טל, טל ועוד מישהו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה