יום שלישי, 4 בדצמבר 2012

פילוסופיה חדשה ב' - תרגול 7



תרגול 7 – 04.12.2012: עוד קאנט

שני השיעורים הבאים – הדוקציה הטרנצנדנטלית.

תזכורת:
הדדוקציה המטאפיזית – דדוקציה פירושה הצדקה (לא טיעון דדוקטיבי, נגזר). הכוונה היא באיזה זכות אפשר להשתמש באיקס על וואי.
הדדוקציה הטרנצנדנטלית היא ההצדקה להשתמש בדברים מלוח הקטגוריות על החומר החושי.
האסתטיקה הטרנסצנדנטלית – תנאים לחושיות בכלל.
יש לוגיקה כללית ולוגיקה טרנסצנדנטלית שתלויה בריבוי שמשהו מגיש לנו.
אי אפשר לעשות פרספציה בלי כח מדמה. זה לא חזרה כמו באמפריציזם. יש תמיד איזושהיא עבודה של השכל.
קאנט נותן את הלוח ההגיוני של המשפטים – עמוד 72. דיברנו על זה קצת.

עמוד 76 -
עד עכשיו חשבנו שיש חושניות ושכל. קאנט מכניס עוד מרכיב – כח המדמה. זה לא ממש imagination. מדובר ביכולת לדמות מושגים ללא נוכחותם, (ולא במשהו אומנותי וכד').
  • חושניות – חלל זמן
  • כח המדמה – חושב על הריבוי כריבוי שניתן להרכיב אותו. הכל המדמה עובד בשביל השכל: הוא לוקח את הריבוי של החלל והזמן והופך אותו למשהו שניתן להרכיב, לאחדות. מוסיף יסוד פיקטיבי של ההכרה. [נראה שהוא בשירות השכל, אבל זה לא תמיד כך].
  • שכל – קטגוריות

מושג שכל טהור = קטגוריה.
לוגיקה טרנסצנדנטלית – לוגיקה שתלויה בתוכן (לומר – א' הוא ב' זה בסדר מבחינת לוגיקה כללית, אבל לא תמיד שלוגיקה טרנסצנדנטלית, או: המידה הטובה היא משולש).
הלוח הראשון שראינו מקנה גם אחדות הרכבה של מוזגים בהסתכלות, וזה כי חשיבה היא קישור תוכן לתוכן, וזו פעולה סינטטית לחלוטין, לא אנליטית. למש "לכל דבר יש סיבה" זה סינטטי, כי מושג הדבר לא כולל את מושג הסיבה.

הלוח הראשון – פונקציה המקנה אחדות לדברים במשפט (לא משנה מה)
הלוח השני – פונקציה ... משהו שקשור לתוכן. (המקבילה ללוגיקה טרנסצנדנטלית, והלוח הראשון – ללוגיקה כללית).
בלוח הקטגוריות של קאנט אין תכליתיות.

הקטגוריות של אריסטו – קאנט אומר שאריסטו מצא את הקטגוריות בניסיון – ולא כך צריך לעשות. זה מקור לכל מיני בעיות. אין לקטגוריות שלו תוקף! הקטגוריות שואבות את התוקף שלהן מכך שהן התנאי לחשוב ריבוי, אנחנו לא שואבים אותן מהריבוי. אנחנו כופים את הקטגוריות שלנו על הטבע. (קאנט קצת מזלזל באריסטו...).


יישור קו למתקשים:
  • לוח לוגי – עמ' 72
  • דדוציה מטאפיזית V*
  • לוח קטגוריות – עמ' 77
  • דדוקציה טרנסצנדנטלית V* [כך שאפשר להחיל את לוח הקטגוריות על החושניות]
  • חושניות חלל זמן

*משמעות הV היא חץ (שמסמל גזירה) ופונה כלפי מטה (רואים את הדמיון?)

עמוד 82 – דדוקציה טרנסצנדנטלית:
  • מה לעובדה – מה היה (המושבעים)
  • מה לדינא – מה המשפט (השופט)

-השאלה מהי ההצדקה האמיתית (לא הניסיונית) להשתמש בסיבתיות. מה ההצדקה להשתמש במושגים סינטטיים אפיריוריים, שאינה ניסיונית. (הצדקה ניסיונית היא מספיקה למושגים מסויימים, אבל לא לאלה).

הבעיה -
בגיאומטריה אין בעיה – המושאים הם הסתכלות טהורה, בהסתכלות יוצרים את המושג. אבל בהחלה של קטגוריות על חושניות (חלל וזמן) היא בעייתית – מדובר בשני דברים שונים, בלתי רדוקטביליים אחד לשני, הטרוגניים! לכן אנחנו זקוקים לדדוקציה הטרנצנדנטלית.
קטגוריות אינן תנאי לחושניות! יש כאן בעיה. מי אמר שלא מופיעים בחושניות דברים שלא עברו את המסננת של הקטגוריות (על חושיות וחלל וזמן אי אפשר לומר את זה כי יש התניה)?
קאנט אמר שיש תנאים לחשיבה, אבל הוא לא הראה שהם חלים על נתוני החושים!

עמוד 85:
אי אפשר לקבל את המה לדינא מהניסיון.
(הוא שוב מביא סיבתיות כדוגמא לקטגוריה).


לשיעור הבא: לקרוא עמודים 85-93.

תגובה 1: