יום שלישי, 6 בנובמבר 2012

למידה באינטראקציה - שיעור 3


שיעור 3 – 06.11.2012

תנאים להיווצרות התניה -
  1. הצמדה של גירוי לא מותנה לגירוי מותנה
  2. חזרות
  3. תלות – הגירוי הלא מותנה מנבא את הופעתו של הגירוי המותנה בצורה מוצלחת

נכון באופן דומה לגבי התניה אופרנטית.
(חיזוק – מגביר תדירות של התנהגות, עונש – מפחית את תדירות ההתנהגות, חיובי – לתת משהו, שלילי – לקחת).

  • סליגמן, חוסר אונים נלמד (הוא האיש של פסיכולוגיה חיובית, יש לו חיוך חמוד).
  • סרטון של סקינר מדבר על schedules of reinforcement ועל זה שאין לנו רצון חופשי, זו פיקציה שאפשר להחזיק כל עוד לא ביררנו לחלוטין את המערכת הסיבתית של התגמולים והעונשים. דטרמינזם. (דוגמא של מהמרים כפייתיים באנליוגיה ליונים שאולפו להתנהג בצורה מסויימת כדי לקבל אוכל).
  • סרטון של סקינר על חינוך – the teaching machine. משעשע לחלוטין. סקינר אומר שלמשוב המיידי יש שני יתרונות עיקריים על פני הוראה פרונטלית: דבר ראשון, לומדים מהר מה נכון ומה לא (הצמדה בזמן – ביהביוריזם), ודבר שני – אפקט על מוטיבציה – חוסכים את הסטרס שבחוסר הוודאות אם הצלחתי או לא.

הגישה החברתית ללמידה – אלברט בנדורה
לא חייבים ללמוד דרך התנסות אישית, יש דרכים אחרות ללמוד דרך צפיה, חיקוי ומודלינג. בנדורה היה ביהביוריסט במקור וכאן הוא מתרחק מרעיונות ביהביוריסטיים. הוא בעצם אומר שיש כאו מרכיב קוגניטיבי – למידה ללא התניה, דרךצפיה בלבד.
הדברים שבנדורה בודק:
  1. אישיות (נטיה לאגרסיביות)
  2. תיאוריית הקתרזיס (פרויד וממשיכיו – צפיה בהתנהגות אלימה אמורה להפחית התנהגות אגרסיבית).
  3. מידת המציאותיות של המודל (אמיתי / סרט / סרט מצוייר)
  4. מין המודל, מין הילד
  5. האם צריך לתת חיזוק או עונש למודל כדי שתהיה למידה.
בנדורה אומר שכדי לבדוק אם יש למידה צריך ליצור תנאים בהם הילד יוכל לבטא את ההתנהגות (חוסר בהשגחת מבוגרים + תסכול).

לקרוא את המחקר של Zajone על הקלה חברתית. לא חייבים לקרוא תוצאות – מה שחשוב זו החשיבה – מה הוא רוצה לדעת? איך הוא חוקר את זה?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה