יום שני, 23 באפריל 2012

התפתחותית - שיעור 6 - ילדות מוקדמת


שיעור 6 – 23.04.2012
ילדות מוקדמת

ילדות מוקדמת – בערך 2-7.
נדבר על שינויים פיזיולוגיים, קוגניטיביים ו___.

שינויים פיזיולוגיים – גדילה מהירה.
בעיות אצל ההורים – הכוונה היא למהלך ההריון, אם היו בעיות בהריון זה יתבטא ויתרום להבדלים בגדילה הפיזית בתקופה הזאת.

שינויים במבנה המח -
מחקרים חדשים מראים שכדאי להיזהר מדיבור בטלפון. אנחנו לא יודעים מה בדיוק יקרה אחרי שימוש ארוך טווח בפלאפון, וכדאי להיזהר, בייחוד אצל ילדים. רואים שינוי בפעילות מוחית כבר אחרי כמה דקות שיחה, בעיקר באזור שסמוך לטלפון.
יש מיילינזציה.
יש ייצור דופמין מוגבר וגדילה מהירה של האונה הפרונטלית.
התפתחות ביכולת לצייר מעידה בצורה בהירה ופשוטה על התפתחות קוגניטיבית:
גיל שנה – קשקוש
גיל שנתיים – קשקוש ממוקד יותר, נניח באזור מסויים של הדף
גיל 3 – יש יכולת לצייר צורה
גיל 4 – חיבור של שתי צורות יחד
גיל 4-5 - יכולים לצייר משהו שניתן לזיהוי (לפני זה הם יבואו "אבא! תראה! ציירתי רכבת" אבל זה יראה כמו סתם קשקוש)
מעבר לכך שהציורים מעידים על התפתחות קוגניטיבית, תוכנם יכול ללמד על סיפור החיים של הילד, ואכן ציורי ילדים משמשים לאבחון. (הוא מדבר על פרשנות טריוויאלית, כמו כזאת שמתייחסת לגודל היחסי של הדמויות, במקרים קיצוניים, ולא לפרשנויות פסיכואנליטיות מרחיקות לכת).

דומיננטיות ידנית -
אפשר לראות העדפה לצד אחד כבר ברחם (העובר ימצוץ את אצבע ימין או שמאל).
זה לא ממש אקסקלוסיבי, השלב בו זה מתפתח אקסקלוסיבית (?) זה בגיל 2-5.
כ-10% מהאוכלוסיה הם שמאליים. יש גורם גנטי.
פעם היו מכריחים ילדים שמאליים לכתוב בצד ימין. כלים רבים מתאימים רק לימניים.

שמאליות נפוצה יותר בקרב מתמטיקאים, מוזיקאים, אדריכלים ואמנים, בעלי ציון גבוה בפסיכומטרי האמריקאי.
שמאליים מרוויחים 10% יותר מימניים.

שינה ובעיות שינה -
שינה ארוכה במהלך הלילה וצורך בשינה קצרה, או מנוחה בממהלך היום.
אובייקט מעבר – ילדים צריכים להתרגל לישון לבד בחדר שלהם, ומה שעוזר הוא אובייקט מעבר – שמיכה, דובי או בובה.
יש nightmares – סיוטים (חלומות מפחידים שמתעוררים מהם), וnight terrors – ילדים שבוכים מתוך שינה, אי אפשר להרגיע אותם, אחרי כמה דקות הם חוזרים לישון, ולא זוכרים מזה שום דבר בבוקר.
גם הליכה מתוך שינה נפוצה, זה לא מסוכן אבל צריך להיזהר שלא יגיעו למצבים מסוכנים – למשל, יצאו מהבית.

לפי ז'אן פיאזה, הגילאים האלה הם השלב הפרה – אופרציונלי:
בתחילה יש תהליכים של אסימלציה ואקומודציה. נוצרות סכמות רבות. (למשל, לגבי כדור – הוא נופל, הוא קופץ, אם אני זורק אותו על אחותי היא צועקת עלי). באיזשהוא שלב, בערך בגיל שנה וחצי, הילד, שלא מבין שפה, חושד שיש רצף צלילים ספציפי שקשור אליו. למידת שפה לא יכולה לקרות בעזרת אסימלציה ואקומודציה, אלא נדרשת דרך חדשה לראות בה את העולם. ברגע שילדים תופסים שיש שפה הם כל הזמן מדברים (הם התאפקו שנתיים!).

ילדים בשלב הזה הם מאד אגואיסטיים ואנימיסטיים.
  • אגואיסטיים – ילדים חושבים שכמו שהם רואים את העולם כולם רואים את העולם (ילד שמצפה שאביו יקרא לו ספר, במצב בו הילד, אבל לא האב, יכול לראות את האותיות).
  • אנימיסטיים – ייחוס חיים לדברים שאין להם רוח חיים (למשל – בובה, או: ילד קיבל מכה מהשולחן, הוא ישמח מאד אם סבתא שלו תכה את השולחן חזרה. יש להשקיע מחשבה בהשלכות החינוכיות שלהם. קוגניטיבית זה עובד).

Three mountain taskמטלה שמדגימה ילדים לא יכולים לתפוס שלאחר יש נקודת מבט אחרת מהם.
ילדים שואלים כל הזמן למה, בד"כ כי הם סקרנים ורוצים להבין את העולם.
(דוגמא של ילד בין 4 אולי שלא מבין מה זה מוות, לעומת ילדים בני 8-10 שמבינים, כי הם בשלב הבא).

Conservation Task מבקשים מילד בשלב 2 למלא 2 כוסות בעלות רדיוס בסיס זהה בכמות זהה של מים. אח"כ מעבירים את כל המים לכוס בעלת רדיוס בסיס קטן יותר. המים מגיעים לגובה רב יותר (כי הכוס יותר צרה). אם נשאל את הילד, הוא יענה שיש יותר מים בכוס החדשה, וכשיחזירו את המים לכוס הקודמת – הוא יאמר שעכשיו יש פחות. לפי פיאז'ה הסיבה היא שבשלב השני אם זה נראה שונה, זה אכן שונה. אין מושגים של נפח.

קביעות מינית (קשור לconservation) – באיזה שלב ילדים מבינים שיש קביעות מינית, כלומר שזכר נשאר תמיד זכר, ולהפך? [אח שלי, שנולד אחרי שלוש בנות, היה מתכנן תכניות לעתיד תחת משפט הפתיחה "כשאני אהיה גדול ואהיה אישה"...] עד שזה קורה, הילד יחשוב שגבר לבוש בבגדי אישה הוא אישה. דוגמא נוספת – ילד שהלבישו בבגדי בלרינה ורץ בסלון וצועק שהוא בת. אבא שלו שואל אותו בקול עצוב מה קרה לבן שלו – והילד פורץ בבכי. זה שבר אותו! בשבילו הוא כבר היה בן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה